Tässä artikkelissa tutustut eri pyöränlaakerityyppeihin ja niiden irrotus- ja asennustapoihin – samalla tutustut Wallmek-työkalujen käytännöllisyyteen. Tekstit sisältävät linkkejä, joita klikkaamalla pääset tuotesivulle, jolla yleensä on käyttöä opastava video sekä paljon lisätietoa työkalusta!
1. Olkavarren sisään puristetut pyöränlaakerit
Tämä laakerityyppi yleistyi jo 70-luvulla ja on edelleen erittäin yleinen nykyautoissa, joten ensimmäisenä sanasta ”pyöränlaakeri” tulee monelle mieleen juuri tällaiset laakerit. Laakeri on olkavarren sisässä, pyörännavan takana.
Normaalisti pyöränlaakerin vaihtamiseksi on irrotetaan olkavarsi/jousijalka autosta ja tehtävä pyöränlaakerin vaihto korjaamo prässillä.
Wallmekin työkaluilla olkavarren irrottaminen autosta ei ole tarpeen – lisäosalla 01-00036 saadaan myös sisäänpäin irrotettavat ranskalaiseten autojen pyöränlaakerit irrotettua. Myöskää elektroniset osat (ABS- ja ajonvakautusjärjestelmän osat) eivät vaurioidu.
Wallmekin työkaluja käyttämällä säästetään työaikaa työskentely on turvallista. Irrotuksessa ja asennuksessa osat ovat sylinterin vetotangon ja vetolaipan välissä.
Esimerkkejä automalleista, joissa tällainen pyöränlaakeri
- Audi A4 B5, VW Golf mk4, Seat Leon 1M, Skoda Octavia 96- (edessä)
- Audi Q7, VW Touareg, Porsche Cayenne (edessä & takana) – Wallmek-erikoistyökalut 01-00038
- Honda Accord 2008- (edessä)
- KIA Ceed 2012- (edessä)
- Mitsubishi ASX, Outlander 2013- (edessä)
- Peugeot 107, Citroen C1, Toyota Aygo 2005- (edessä)
Irrotus
Jotta olkavarteen kiinnitettyyn pyöränlaakeriin pääsee käsiksi, on irrotettava jarrusatula, jarrulevy ja -palat sekä vetoakseli. Tämän jälkeen pyörännapa irrotetaan. Tällöin päästään käsiksi pyöränlaakeriin, joka yleensä irrotetaan autosta poispäin. Monesti olkavarsi joudutaan irrottamaan kokonaan ohjausnivelestä ja muista tukivarsista, jotta saadaan pyöränlaakeri pois olkavarren sisältä.
Irrotus Wallmek-työkaluilla, autossa paikallaan:
(Huom. Tutustu tarkemmin työkaluihin klikkaamalla linkeistä!)
Ensin irrotetaan jarruosat – Wallmekin valikoimasta löytyy turvalliseen ja nopeaan jarrulevyn irrottamiseen ulosvedin 01-00048, jota käytetään samalla hydraulisylinterillä kuin pyöränlaakerityökaluja, Wallmekin 18 tai 22 tonnin sylinterillä.
Tämän jälkeen irrotetaan pyörännapa navan irrotustyökalulla 01-00037, jolla irrotus onnistuu myös olkavarren ollessa epätasainen tai väli pyörännavan ja laakeripesän on pieni, Porche Cayanne, Audi Q7, VW Touareg ym…. Sarjan 01-00035 osia käytetään vetämään pyöränlaakeri ulos olkavarresta. Ranskalaisissa autoissa pyöränlaakeri täytyy irrottaa autoon päin, jolloin tarpeelliseksi tulee säädettävä laakeriholkki 01-00036.
Asennus
Uusi pyöränlaakeri asennetaan olkavarren sisään puristamalla. On varmistettava, ettei ylimääräistä likaa pääse laakeripesään ja että pyöränlaakeri asettuu oikein ja tarpeeksi syvälle.
Sarjan 01-00035 sopivan kokoisella laakereiden asennuslevyillä asennetaan uusi pyöränlaakeri ja pyörännapa olkavarren sisään puristamalla hydraulisylinterillä.
Kaikkia Wallmekin työkalusarjojen osia saa hankittua erikseen. Sarjoja voi suunnitella korjaamon tarpeiden mukaan hankkimalla vain tarvittavat osat.
2. Napalaakerit / kompaktit pyöränlaakerit / HBU 2.1
Olkavarren sisään puristetut pyöränlaakerit joissa pyörännapa on kiinteästi kiinni pyöränlaakerissa.. Näitä kutsutaan napalaakereiksi tai kompaktilaakereiksi, tyypiltään: HBU 2.1 Tämäntyyppisiä laakereita on käytetty runsaasti 2000-luvun alusta alkaen sekä henkilöautoissa, maastureissa että pakettiautoissa.
Wallmekin työkaluilla pyöränlaakerin irrotus on nopeaa. Irrotus ja asennustyökalut sopivat kaikkiin laakerikokoihin. Asennustyökalun puristus kohdistuu laakeriin oikeaoppisesti ja osat vaihdetaan minimaalisella purkamisella, jolloin ABS anturia ei tarvitse irrottaa. Osat ovat irrotus ja asennustyössä turvallisesti sylinterin ja vetolaipan välissä. Näin työ on turvallista ja myös ajan säästö on huomattava.
Esimerkkejä automalleista, joissa on tällainen pyöränlaakeri
- Audi A4 B5, VW Golf mk4 1998-2005, Seat Leon 1M 1999-2005 (takana)
- Ford Mondeo IV, Mazda 6, Volvo V70 2007- (edessä)
- Ford Focus, Mazda 3, Volvo S40/V50 2004- (edessä)
- Mercedes-Benz Sprinter
- VW Transporter T5, T6
- Volvo S80, XC60 2007- (edessä)
- Toyota ProAce, Citroen Jumpy, Peugeot Expert, Opel Vivaro C 2016-
Irrotus Wallmek-työkaluilla, autossa paikallaan:
Jarrulevyt, jotka ovat juuttuneet napaan kiinni, saadaan halutessa kätevästi irrotettua Wallmekin jarrulevyjen ulosvetäjällä 01-00048.
Napalaakerin ulosvetämiseksi käytetään Wallmekin napalaakerin irrotustyökalua 01-00041, jonka puristusjalat asetetaan pyörännavan ympärille ja hydraulisylinterin avulla vedetään napalaakeri irti olkavarresta turvallisesti. Työkalun avulla veto tapahtuu automaattisesti suorassa. Puristus kestävyys on 22 tonnia.
Asennus Wallmek-työkaluilla, autossa paikallaan:
Napalaakeri asennetaan paikoilleen käyttäen erikoistyökalua 01-00033 kompaktilaakereiden asennukseen. Tämän lisäksi tarvittavia adaptereita, 1090-25-10 -1090-25-16. Sekä ohjain työkaluja sarjasta 01-00033-200
Työkalun puristusjalat asetetaan laakeriosan ympärille, josta koko pyörännapa puristetaan olkavarren sisään, jolloin puristus tapahtuu oikeaoppisesti laakerin ulkokehästä. Ohjain työkalulla 01-00033-200 varmistetaan laakereiden helppo asennus paikalleen.
Erikoistapauksiin, joissa laakeriin on vaikea kohdistaa puristusvoimaa, on saatavilla adaptereita oikeaan asennukseen. Sarjassa 01-00033-18PHSET on tarvittavat työkalut henkilöautojen ja VW T5 kompaktilaakereiden irrotusta ja asentamista varten: hydraulipumppu, hydraulisylinteri, työkalut irrotukseen ja asentamiseen sekä adapterit 5 kpl.
Pakettiautoihin lisäosilla ( 02-00012-300 ) saadaan sarjat Toyota ProAce, Citroen Jumpy, Peugeot Expert, Opel Vivaro C 2016-
MB Sprinter Vito ja Viano sekä VW Crafter autoihin lisäosia: https://toolx.fi/katalogi/wallmek-02-00015-010-lisasarja-etupyoranlaakerin-vaihtotyokaluihin-mb-sprinter-vw-crafter-35t-vito-viano/
MB Vito ja viano lisäksi 5-pulttisten laakereiden irrotus adapteri: 01-00040
Kompaktilaakerin vaihtotyökalut
3. Pulteilla aluumiinisessa olkavarressa kiinni olevat pyöränlaakerit
Nykypäivänä myös hyvin yleinen pyöränlaakerityyppi. Yleensä kolme tai neljä pulttia (sekä pyörännavan kiinnitysmutteri) pitävät pyöränlaakeria ja pyörännapaa paikoillaan. Joissakin tapauksissa (esim. VW ja Subaru) pyörännapa irtoaa erikseen pyöränlaakerista ja tilatessa uutta pyöränlaakeria on mahdollista tilata pelkkä laakeriosa erikseen. Tällöin voidaan käyttää olemassa olevaa pyörännapaa. Näihin on saatavilla lisä osina pyöränlaakerin irrotuspultit: Audi, VW, Skoda, ja Seat 01-00042-011 Sekä Subaru : 01-00042-010
Vaikka pyöränlaakeri onkin pulteilla kiinni, se ei tarkoita, että se lähtisi pulttien irrottamisen jälkeen suosiolla – päin vastoin: laakeri hapettunut kiinni alumiiniseen olkavarteen. Alumiininen olkavarsi saattaa rikkoutua jos laakeria hakataan irti olkavarresta. Tämäkin laakerityyppi tarvitsee erikoistyökalut pyöränlaakerin vaihtamiseen.
Wallmek-työkaluilla vaihdetaan sekä 3- että 4-pulttiset pyöränlaakerit sekä erikoistapaukset, joissa tukea ei saada suoraan jarrukilvestä tai olkavarresta, jolloin irrotus onnistuu vaurioittamatta mm. ABS-osia.
Esimerkkejä automalleista, joissa on tällainen pyöränlaakeri
- Audi A4 B7 (edessä)
- BMW 5-sarja F10 (edessä & takana)
- Ford Mondeo IV (takana)
- Hyundai i10, i30 2012- (edessä & takana)
- Mercedes-Benz W212 (takana)
- Mitsubishi ASX, Outlander 2013- (takana)
- Nissan Qashqai
- Opel Insignia, Astra, Vectra; Saab 9-5 2009- – saatavilla erikoistyökalu 01-00027
- Subaru Outback, XV (edessä & takana) – tarvitaan pidemmät pultit työkalun 01-00042 kanssa
- Toyota Avensis 2009- (edessä & takana)
- Volvo V70 mk3 (takana)
- VW Golf mk6 (edessä)
Irrotus
Jarrusatula ja -levy on poistettava, jotta päästään pyörännapaan ja -laakeriin käsiksi. Pyörännavan takana on laakerin kiinnityspultit, joita on auton mallista riippuen 3 tai 4 kappaletta. Pultit saattavat olla jumissa ja vaikka ne saisi irti, on laakeri vielä tukevasti paikallaan. Epätasainen jarrukilpi (esim. käsijarrun rummun takia) vaikeuttaa irrotusta.
HUOM! Pyörännapa irrotetaan joissain malleissa erikseen laakerista ja sen jälkeen pyöränlaakeri olkavarren sisältä, jolloin pyörännapaa pitää vielä käyttää uuden laakerin kanssa.
Laakerikoolin irrotukseen käytetään seuraavia työkaluja erilaakerityyppien mukaan: 650200 tai 650210
Irrotus Wallmek-työkaluilla, autossa paikallaan:
Pultatun pyöränlaakerin irrotukseen Wallmekilla on tarjolla monta eri ratkaisua. Useimmissa laakerin vaihdoissa ei tarvitse irrottaa jarrujen lisäksi kuin vetoakselin mutteri.
- 01-00026 Irrotustyökalu 4-pulttisille pyöränlaakereille
- 01-00027 Irrotustyökalu 3-pulttisille pyöränlaakereille
- 01-00047 Irrotustyökalu 4-pulttisille pyöränlaakereille epätasaisella jarrukilvellä
- (Käytetään edellisten kanssa) 01-00040 Pyörännavan/pyöränlaakerin irrotustyökalu 4/5-pulttisille pyörännavoille: Käytetään pyörännavan irrottamiseen pyöränlaakerista malleissa, joissa pyörännapa irtoaa erikseen. Muutoin käytetään pyörännavan ja -laakerin yhdistelmän irrottamiseen.
- (Käytetään edellisten kanssa) 01-00042 Pyöränlaakerin irrotustyökalu 3/4-pulttisille laakereille irrotettavilla navoilla: Käytetään pyöränlaakerin irrottamiseen olkavarresta.
- Näissä tapauksissa ei tarvitse irrottaa kuin vetoakselin mutteri laakerin vaihtoa varten.
- Pyöränlaakerin vaihtoon menee noin 25 minuuttia.
- Nämä edellä mainitut ulosvetäjien jalat ovat keskenään samanpituisia ja niitä voi käyttää myös ristiin.
Asennus
Ei erillistä pyörännapaa:
Varmistetaan, että laakeripesä on puhdistettu ylimääräisestä liasta. Puhdistukseen voi käyttää työkalua: 1012 Uusi pyöränlaakeri ja pyörännapa työnnetään paikalleen pulttikuvion mukaisesti. Pultit kiristetään oikeaan momenttiin ja pyörännavan mutteri kiristetään oikeaan momenttiin. Asennuksessa on oltava tarkkana siitä, että kaikki osat asettuvat tasaisesti paikalleen.
Erillinen pyörännapa:
Puhdistetaan laakeripesä ylimääräisestä liasta. Kiinnitetään pyöränlaakerin pultit paikoilleen oikeaan momenttiin. Pyörännapa puristetaan paikalleen olkavarren ollessa paikallaan Wallmekin pyörännapatyökaluilla.
Erillisen navan ja laakerin irrotus
Pelkän laakerin irrotus
Hanki täydellinen sarja pultattujen pyöränlaakereiden vaihtoon (linkki alla) tai työkalut erikseen.
Pultatun laakerin työkalut Wallmekilta
Pyöränlaakerityökalut verkkokaupassamme
Toolx Oy on Wallmek i Kungälv AB:n virallinen maahantuoja Suomessa.
Verkkosivuilta löytyy ohjevideoita ja käyttöohjeita työkalujen käytöstä. Jos jokin asia ei selvinnyt sivuilta.
Vastaamme mielellämme kysymyksiin. Ota yhteyttä haluamallasi tavalla.
040 500 9933 / Juha Seitsamo
myynti@toolx.fi