Tässä artikkelissa tutustut eri pyöränlaakerityyppeihin ja niiden irrotus- ja asennustapoihin – samalla tutustut Wallmek-työkalujen käytännöllisyyteen. Tekstit sisältävät linkkejä, joita klikkaamalla pääset tuotesivulle, jolla yleensä on käyttöä opastava video sekä paljon lisätietoa työkalusta!
1. Olkavarren sisään puristetut pyöränlaakerit
Tämä laakerityyppi yleistyi jo 70-luvulla ja on edelleen erittäin yleinen nykyautoissa, joten ensimmäisenä sanasta ”pyöränlaakeri” tulee monelle mieleen juuri tällaiset laakerit. Laakeri on olkavarren sisässä, pyörännavan takana.
Mahdollisia ongelmia: Pyöränlaakerin irtisaamiseksi on irrotettava pyörännapa. Tarkat sovitukset ja ruosteen vaikutuksesta osat ovat erityisen hankalia irrottaa. Tämän vuoksi on yleistä purkaa olkavarsi pois autosta, jotta saadaan kohdennettua iskuvoimaa pyöränlaakerin irrottamiseen. Wallmekin työkaluilla se ei ole tarpeen – lisäosalla saadaan myös sisäänpäin irrotettavat pyöränlaakerit irrotettua. Myöskin herkät elektroniset osat (ABS- ja ajonvakautusjärjestelmän osat) saattavat vaurioitua iskuista. Wallmekin työkaluja käyttämällä säästytään ylimääräisiltä kuluilta sekä korjaamon että asiakkaan osalta.
Esimerkkejä automalleista, joissa tällainen pyöränlaakeri
- Audi A4 B5, VW Golf mk4, Seat Leon 1M, Skoda Octavia 96- (edessä)
- Audi Q7, VW Touareg, Porsche Cayenne (edessä & takana) – Wallmek-erikoistyökalut 01-00038
- Honda Accord 2008- (edessä)
- KIA Ceed 2012- (edessä)
- Mitsubishi ASX, Outlander 2013- (edessä)
- Peugeot 107, Citroen C1, Toyota Aygo 2005- (edessä)
Irrotus
Jotta olkavarteen kiinnitettyyn pyöränlaakeriin pääsee käsiksi, on irrotettava jarrusatula, jarrulevy ja -palat sekä vetoakseli. Tämän jälkeen pyörännapa irrotetaan. Tällöin päästään pyöränlaakerin luokse, joka yleensä irrotetaan autosta poispäin. Monesti olkavarsi joudutaan irrottamaan kokonaan ohjausnivelestä ja muista tukivarsista, jotta saadaan pyöränlaakeri pois olkavarren sisältä.
Irrotus Wallmek-työkaluilla, autossa paikallaan:
(Huom. Tutustu tarkemmin työkaluihin klikkaamalla linkeistä!)
Ensin irrotetaan jarruosat – Wallmekin valikoimasta löytyy turvalliseen ja nopeaan jarrulevyn poistamiseen ulosvedin 01-00048, jota käytetään samalla hydraulisylinterillä kuin pyöränlaakerityökaluja, Wallmekin 18 tai 22 tonnin sylinterillä.
Tämän jälkeen irrotetaan pyörännapa navan irrotustyökalulla 01-00037, jolla irrotus onnistuu myös olkavarren ollessa epätasainen tai jarrukilven ollessa hauras (tai työkalulla 01-00041 mikäli navan ja nivelen välillä on tarpeeksi tilaa). Sarjan 01-00035 osia käytetään puristamaan pyöränlaakeri ulos olkavarresta. Joissain tapauksissa pyöränlaakeri täytyy irrottaa autoon päin, jolloin tarpeelliseksi tulee säädettävä laakeriholkki 01-00036.
Asennus
Uusi pyöränlaakeri asennetaan olkavarren sisään puristamalla. On varmistettava, ettei ylimääräistä likaa pääse laakeripesään ja että pyöränlaakeri asettuu oikein ja tarpeeksi syvälle.
Asennus Wallmek-työkaluilla, autossa paikallaan:
Sarjan 01-00035 eri kokoisilla laakereiden asennuslevyillä asennetaan uusi pyöränlaakeri olkavarren sisään puristamalla hydraulisylinteriä apuna käyttäen.
Osta täydellinen sarja tämäntyyppisten laakereiden vaihtoon (linkki alla) tai työkalut erikseen.
2. Napalaakerit / kompaktit pyöränlaakerit / HBU 2.1
Olkavarren sisään puristetut pyöränlaakerit integroiduilla navoilla. Näitä kutsutaan kompaktilaakereiksi tai napalaakereiksi (HBU 2.1). Tämäntyyppisiä laakereita on käytetty runsaasti 2000-luvun alusta alkaen sekä henkilöautoissa, maastureissa että pakettiautoissa.
Mahdollisia ongelmia: Sen lisäksi, että pyörännapa laakereineen saattaa olla erittäin jumissa olkavarressa, saattaa ongelmia tulla myös uuden laakerin asennuksessa. Jos puristus kohdistuu napaan asennuksen aikana, laakeri vioittuu sisältä (vierintäelementit painuvat) jolloin sen käyttöikä lyhenee huomattavasti! Jopa ABS-anturin magneettikehä tai itse ABS-anturi saattaa vaurioitua. Wallmekin työkaluilla puristus ei kohdistu napaan vaan laakeriin oikeaoppisesti ja osat vaihdetaan minimaalisella purkamisella, jolloin osat eivät vaurioidu.
Esimerkkejä automalleista, joissa on tällainen pyöränlaakeri
- Audi A4 B5, VW Golf mk4 1998-2005, Seat Leon 1M 1999-2005 (takana)
- Ford Mondeo IV, Mazda 6, Volvo V70 2007- (edessä)
- Ford Focus, Mazda 3, Volvo S40/V50 2004- (edessä)
- Mercedes-Benz Sprinter
- VW Transporter T5, T6
- Volvo S80, XC60 2007- (edessä)
Irrotus
Ennen pyörännavan ja -laakerin irrotusta irrotetaan jarruosat sekä vetoakseli. Ilman erikoistyökaluja olkavarsi täytyy irrottaa autosta, jotta napa saadaan vedettyä irti. Napa vedetään irti ja samalla integroitu laakeri tulee irti.
Irrotus Wallmek-työkaluilla, autossa paikallaan:
Jarrulevyt, jotka ovat juuttuneet napaan kiinni, saadaan halutessa kätevästi irrotettua Wallmekin jarrulevyjen ulosvetäjällä 01-00048.
Pyörännavan ja -laakerin ulosvetämiseksi tarvitaan Wallmekin napalaakerin irrotustyökalu 01-00041, jonka puristusjalat asetetaan navan ympärille ja hydraulisylinterin avulla vedetään pyörännapa pois paikoiltaan turvallisesti.
Asennus
Pyörännapa ja -laakeri asennetaan puristamalla paikoilleen. Asennuksessa on otettava huomioon, ettei pyörännapaa ja -laakeria saa puristaa paikoilleen navasta. Tällöin vaarana on laakerin ennenaikainen vaurioituminen tai jopa ABS-kehän vahingoittuminen – tarvitaan erikoistyökaluja, ja joskus niilläkin oikean otteen saaminen on vaikeaa.
Asennus Wallmek-työkaluilla, autossa paikallaan:
Kompaktilaakeri asennetaan paikoilleen käyttäen erikoistyökalua 01-00033 kompaktilaakereiden asennukseen. Työkalun puristusjalat asetetaan laakeriosan ympärille, josta koko pyörännapa puristetaan olkavarren sisään, jolloin puristus tapahtuu oikeaoppisesti vahingoittamatta osia.
Erikoistapauksiin, joissa laakeriin on vaikea kohdistaa puristusvoimaa, on saatavilla adaptereita oikeaan asennukseen. Täydessä sarjassa 01-00033-18PHSET on kaikki tarvittava kompaktilaakereiden irrotusta ja asentamista varten: hydraulipumppu, hydraulisylinteri, työkalut irrotukseen ja asentamiseen sekä adapterit 5 kpl.
Osta täydellinen sarja kompaktilaakereiden vaihtoon (linkki alla) tai työkalut erikseen.
3. Pulteilla kiinni olevat pyöränlaakerit
Nykypäivänä hyvin yleinen pyöränlaakerityyppi. Yleensä kolme tai neljä pulttia (sekä navan kiinnitysmutteri) pitävät pyöränlaakeria ja napaa paikoillaan. Joissakin tapauksissa (esim. VW ja Subaru) pyörännapa irtoaa erikseen pyöränlaakerista ja tilatessa uutta pyöränlaakeria vain laakeriosa toimitetaan, jolloin vanhaa napaa pitää käyttää.
Mahdollisia ongelmia: Vaikka pyöränlaakeri onkin pulteilla kiinni, se ei tarkoita, että se lähtisi pulttien irrottamisen jälkeen suosiolla – päin vastoin: laakeri saattaa ruostua ja jämähtää varteen kiinni. Tämäkin laakerityyppi tarvitsee puristusvoimaa oikeaan kohtaan – tätä kohtaa voikin olla vaikea löytää. Wallmek-työkalut huomioivat sekä 3- että 4-pulttiset pyöränlaakerit sekä erikoistapaukset, joissa tukea ei saada suoraan jarrukilvestä tai olkavarresta, jolloin irrotus onnistuu vaurioittamatta mm. ABS-osia.
Esimerkkejä automalleista, joissa on tällainen pyöränlaakeri
- Audi A4 B7 (edessä)
- BMW 5-sarja F10 (edessä & takana)
- Ford Mondeo IV (takana)
- Hyundai i10, i30 2012- (edessä & takana)
- Mercedes-Benz W212 (takana)
- Mitsubishi ASX, Outlander 2013- (takana)
- Nissan Qashqai
- Opel Insignia, Astra, Vectra; Saab 9-5 2009- – saatavilla erikoistyökalu 01-00027
- Subaru Outback, XV (edessä & takana) – tarvitaan pidemmät pultit työkalun 01-00042 kanssa
- Toyota Avensis 2009- (edessä & takana)
- Volvo V70 mk3 (takana)
- VW Golf mk6 (edessä)
Irrotus
Jarrusatula ja -levy on poistettava, jotta päästään pyörännapaan ja -laakeriin käsiksi. Pyörännavan takana on laakerin kiinnityspultit, joita on auton mallista riippuen 3 tai 4 kappaletta. Pultit saattavat olla jumissa ja vaikka ne saisi irti, on laakeri vielä tukevasti paikallaan. Epätasainen jarrukilpi (esim. käsijarrun rummun takia) vaikeuttaa irrotusta.
HUOM! Pyörännapa irrotetaan joissain malleissa erikseen laakerista ja sen jälkeen pyöränlaakeri olkavarren sisältä, jolloin pyörännapaa pitää vielä käyttää uuden laakerin kanssa.
Irrotus Wallmek-työkaluilla, autossa paikallaan:
Pultatun pyöränlaakerin irrotukseen Wallmekilla on tarjolla monta eri ratkaisua:
- 01-00026 Irrotustyökalu 4-pulttisille pyöränlaakereille
- 01-00027 Irrotustyökalu 3-pulttisille pyöränlaakereille
- 01-00047 Irrotustyökalu 4-pulttisille pyöränlaakereille epätasaisella jarrukilvellä
- (Käytetään edellisten kanssa) 01-00040 Pyörännavan/pyöränlaakerin irrotustyökalu 4/5-pulttisille pyörännavoille: Käytetään pyörännavan irrottamiseen pyöränlaakerista malleissa, joissa pyörännapa irtoaa erikseen. Muutoin käytetään pyörännavan ja -laakerin yhdistelmän irrottamiseen.
- (Käytetään edellisten kanssa) 01-00042 Pyöränlaakerin irrotustyökalu 3/4-pulttisille laakereille irrotettavilla navoilla: Käytetään pyöränlaakerin irrottamiseen olkavarresta.
Asennus
Ei erillistä pyörännapaa:
Varmistetaan, että laakeripesä on puhdistettu ylimääräisestä liasta. Uusi pyöränlaakeri ja pyörännapa työnnetään paikalleen pulttikuvion mukaisesti. Pultit kiristetään oikeaan momenttiin ja pyörännavan mutteri kiristetään mutterinvääntimellä. Asennuksessa on oltava tarkkana siitä, että kaikki asettuu tasaisesti paikalleen.
Erillinen pyörännapa:
Puhdistetaan laakeripesä ylimääräisestä liasta. Kiinnitetään pyöränlaakerin pultit paikoilleen oikeaan momenttiin. Pyörännapa voidaan puristaa paikalleen olkavarren ollessa paikallaan Wallmekin pyörännapatyökaluilla.
Osta täydellinen sarja pultattujen pyöränlaakereiden vaihtoon (linkki alla) tai työkalut erikseen.
Toolx Oy on Wallmek i Kungälv AB:n virallinen maahantuoja Suomessa.
Jäikö jokin asia arveluttamaan? Vastaamme mielellämme kysymyksiin liittyen Wallmek-työkaluihin! Ota yhteyttä haluamallasi tavalla.
040 500 9933 / Juha
myynti@toolx.fi
Jäikö kysyttävää? Vastaamme mielellämme kysymyksiin Wallmek-työkaluista. Ota yhteyttä!
040 500 9933 / Juha
myynti@toolx.fi