M22- ja M24-kannalla olevien tunnistimien irrotus voi aiheuttaa suurta päänvaivaa korjaamolla. Näitä on asennettu autoihin, pakettiautoihin sekä raskaamman kaluston diesel-ajoneuvoihin, joissa on NOx (typpi)- ja hiukkastunnistimia.
Tunnistimen kanta ja kierre, jolla tunnistin on kierretty kiinni, vaurioituu monesti irrotettaessa ja kiinnitettäessä tunnistinta paikoilleen. Lopputuloksena kierteen tai tunnistimen kannan vaurioitumisessa on korkeat johdannaiskustannukset, jos itse hiukkassuodatin tai putkiston osia joudutaan uusimaan kierteen tai tunnistimen rikkoutumisen johdosta.
Erikoistyökalun ansiosta varmistat tunnistimen irrottamisen, sekä uuden tunnistimen kiinni kiertämisen mahdollisessa kierteen vaurioitumistilanteessa noudattamalla seuraavia työskentelyvaiheita:
DUO-hylsy tunnistimelle
Tunnistimen irrotuksessa käytetään erityistä lovettua M22- tai M24-hylsyä, joka on kitkalukitusti ja tiukasti läheisessä yhteydessä tunnistimen mutterikantaan (kuva 1 ja 2). Hylsyn rakenne mahdollistaa tunnistimen irrotuksen vaurioittamatta tunnistinta (kuva 3).
Puhdistaminen ja kierteen korjaus
Tunnistimen kierre pakokaasujärjestelmässä (kuva 4). Kaksi erikoistappia (M20x1.5 & M22x1.5) kehitetty erityisesti tähän käyttötarkoitukseen mahdollistaen kierteen korjaamisen hankalimmissakin tiloissa.
Kierteen uusiminen
Vaurioitunut kierre porataan poranterän keskitys- ja ohjaustyökalun avulla. Työkalu mahdollistaa poranterän kulkeutumisen suoraan sekä oikeaan syvyyteen (kuva 5). Avartuneeseen reikään kierretään ns. ulkokierre, jonka jälkeen oikeankokoinen irtokierre kierretään avartuneen rei’än kierteeseen (kuva 6).